Wat doet de Commissie Technische Zaken?

Wat doet de Commissie Technische Zaken?

De SBN werkt nauw samen met verschillende commissies, die volledig draaien op vrijwilligers met een passie voor de sport. Maar wat doen deze commissies eigenlijk precies? Elke maand stellen we één van deze commissies aan je voor. We beginnen met de Commissie Technische Zaken!

Arjan Schutten is al jaren betrokken bij survivalrun. Dit begon toen zijn zoon Rutger op zestienjarige leeftijd de sport ontdekte. “Niet lang daarna hingen ook mijn andere twee zonen in de touwen en zo raakten mijn vrouw en ik steeds meer betrokken”, vertelt Arjan, voorzitter van de Commissie Technische Zaken. “Je kunt wel zeggen dat het survivalrun-virus de familie Schutten goed te pakken heeft!”

Arjan Schutten

Twee jaar geleden werd Arjan gevraagd of hij voorzitter van de Commissie Technische Zaken wilde worden. Met zijn achtergrond in bouwkunde en jarenlange ervaring als vrijwilliger bij het bouwen van hindernissen bij D’RAN! Survivalrunners Neede, was deze rol hem op het lijf geschreven. “De laatste jaren is de sport flink gegroeid: er zijn meer leden, trainingsgroepen en wedstrijdorganisaties bijgekomen. Ook de hindernissen zijn steeds gevarieerder geworden”, legt Arjan uit. “Het is natuurlijk prachtig dat onze sport blijft groeien, maar ook moeten we scherp blijven dat we de veiligheid blijven waarborgen. Hierin speelt de Commissie Technische Zaken, die zich richt op de technische kant van de sport, een belangrijke rol. Als commissie houden wij ons bezig met bijvoorbeeld de stevigheid van de hindernissen en waar mogelijk zwakke plekken in de constructies zitten.”

Commissie
De rol van de Commissie Technische Zaken is het afgelopen jaar enigszins veranderd. Met de komst van Vincent Derks, medewerker Parcours & Technische Zaken bij de SBN, wordt dit belangrijke aspect van survivalrun nu opgepakt vanuit het bondsbureau. Hierdoor heeft de commissie een meer adviserende rol gekregen. Voorzitter Arjan vervult deze taak samen met de commissieleden Marc Stuurman, Julian Pijpenburg en Elmer Kloppenburg.

“We zijn erg blij met de komst van Vincent”, vertelt Arjan. “Door personele wisselingen op het bondsbureau en binnen de commissie in de afgelopen jaren konden we als commissie niet zo veel bereiken als we hadden gehoopt. Maar met Vincent aan boord hebben we nu een echte kartrekker met de juiste kennis. Samen staan we voor een mooie uitdaging!”

Richtlijnen
De uitdaging waar Arjan op doelt, is het helder en overzichtelijk maken van de eisen waaraan hindernissen en constructies moeten voldoen. Het doel is om richtlijnen te ontwikkelen die praktische ondersteuning bieden. Deze richtlijnen zorgen ervoor dat iedereen – van parcoursbouwers tot wedstrijdorganisaties – precies weet hoe hindernissen veilig en volgens de regels kunnen worden ontworpen en beoordeeld. Dit draagt bij aan meer uniformiteit en veiligheid binnen de sport.

“Op dit moment is er te weinig houvast en dat maakt het voor bijvoorbeeld de Parcourscommissie lastig om de hindernissen op veiligheid te beoordelen en te bepalen of ze goedgekeurd of afgewezen moeten worden.” Arjan benadrukt dat er een breed scala aan hindernissen is binnen survivalrun, elk met hun eigen unieke uitdagingen. “Je komt tientallen verschillende hindernissen tegen bij trainingsgroepen en tijdens wedstrijden en al die situaties moeten volledig veilig zijn. Natuurlijk, in de meeste gevallen gaat het goed, maar we moeten ervoor zorgen dat het áltijd goed gaat.”

“We moeten rekening houden met het worst-case scenario. Stel dat er een apenhang over het water hangt – wat gebeurt er als vijf grote mannen tegelijkertijd aan dat touw hangen? Houdt het touw dat dan? Of neem een net: hoeveel gewicht kan het veilig dragen? Hoe sterk moeten houten balken zijn? En hoe zorgen we voor een veilige oversteek bij waterdoorwadingen? Om deze hindernissen goed te kunnen beoordelen, moeten we antwoorden op deze vragen hebben. Daarom moeten er richtlijnen komen waarin duidelijk staat wat bijvoorbeeld de sterkte van de balken moet zijn of hoeveel gewicht een net minimaal moet kunnen dragen om veilig te zijn.”

Toekomst
Waar verandering is, komt vaak weerstand en dat beseft Arjan maar al te goed. “Uiteindelijk hebben we binnen de sport allemaal hetzelfde doel: survivalrunners veilig laten sporten. Misschien moeten hindernissen die nu door trainingsgroepen of wedstrijdorganisaties worden gebruikt, anders worden aangepakt. Dat zal even wennen zijn, maar het gaat om het waarborgen van de veiligheid. Het zal onze sport, en met name voor de survivalrunner, alleen maar ten goede komen.”

“Het belangrijkste is dat wij als commissie, samen met Vincent, alles goed op papier zetten en vervolgens delen. De Parcourscommissie speelt hierin ook een cruciale rol, want zij zijn de mensen in het veld met de meeste kennis en ervaring over de hindernissen en constructies die nu worden gebruikt. Zij vormen een onmisbare bron van informatie. Het is een prachtige uitdaging die voor ons ligt en die ontzettend belangrijk is voor de toekomst van onze sport.”


“Handvatten voor de Parcourscommissie, trainingsgroepen en wedstrijdorganisaties”
Dit jaar is Vincent Derks begonnen bij de SBN als (beleids)medewerker Parcours & Technische Zaken. “Ik ben een survivalrunner in hart en nieren”, vertelt Vincent. “Al van jongs af aan ben ik gefascineerd door de survivalrun-sport. Of ik nu zelf wedstrijden loop of trainingen geef – ik ben bijna altijd wel ergens in de touwen te vinden!” Toen hij eerder dit jaar de vacature voor beleidsmedewerker Parcours & Technische Zaken zag, twijfelde hij dan ook geen moment en solliciteerde meteen. “Het voelde als de perfecte functie op het juiste moment. Het sluit namelijk heel goed aan bij mijn studie Sportkunde en mijn passie voor survivalruns.”

Vincent kijkt ernaar uit om samen met de Technische Commissie en Parcourscommissie aan de slag te gaan en een set duidelijke richtlijnen op te stellen voor hindernissen binnen de survivalrun. “Het doel is om de Parcourscommissie praktische handvatten te bieden, zodat zij eenvoudig kan beoordelen of een hindernis voldoet aan de veiligheidseisen. Daarnaast biedt dit ook wedstrijdorganisaties en trainingsgroepen duidelijkheid over de criteria waaraan hindernissen moeten voldoen. Zo willen we meer structuur en houvast creëren rondom veiligheid, wat de kwaliteit en veiligheid van de hindernissen ten goede komt.”

In de komende maanden zal Vincent samen met de commissies de huidige situatie inventariseren en analyseren. “We hopen aan het einde van het seizoen de eerste concrete stappen te zetten richting een helder en uniform richtlijnenpakket. Dit moet niet alleen de veiligheid verbeteren, maar ook bijdragen aan de ontwikkeling en groei van de sport zelf”, besluit hij.

Vincent Derks