Veelgebruikte technieken

Apenhang

Voetklem

Swingover

Triangels

Keertechniek


Algemene klimefficiëntie

Er zijn heel veel verschillende hindernissen en door verschillende situaties waarin deze geklommen dienen te worden nog meer mogelijkheden. Daarom hieronder een aantal tips op een rij voor klimefficiëntie.

Bekijk hier onze tips over klimefficiëntie

Tip 1 - Gebruik zoveel mogelijk je benen en je buikspieren in plaats van je armspieren. Deze spiergroepen zijn groter en beter doorbloedt en kunnen krachtige bewegingen langer volhouden. Bijvoorbeeld bij het leggen van een voetklem, zodra de klem ligt uitstrekken met je benen.

Tip 2 - Hang met lange armen. Als je met gestrekte ellebogen hangt, gebruik je veel minder je armspieren. Als je hangt aan je armen, is het in de meeste gevallen efficiënter om je armen gestrekt te houden. Daarentegen is dit wel meer belastend voor je schouders, dus bij een schouderblessure is het tegenovergestelde verstandig.

Tip 3 - Zoveel mogelijk je zwaartepunt boven je voeten houden. Op deze manier ben je in balans. Wanneer je in een hindernis staat, zoals bijvoorbeeld een indianen brug, verticaal net, stapbanden en zelfs touwklimmen, wil je zoveel mogelijk je gewicht van je voeten hebben. Alles wat je daarbuiten komt te hangen, compenseer je automatisch met je armen en deze wil je juist besparen.

Tip 4 - Knijp niet harder dan nodig. Wanneer je jezelf moet vastknijpen in een touw of balk is er altijd een mate van knijpkracht dat je gebruikt. Het meest efficiënt is dat je zo hard knijpt dat je precies blijft hangen. Des te harder je knijpt, des te meer energie die spieren gebruiken. Daarnaast komt er ook nog eens minder bloed door de hard aangespannen spieren en verzuur je nog sneller.


Apenhang

De apenhang techniek wordt gebruikt om in horizontale touwen te klimmen. Met de apenhang techniek hang je onder het touw met je hoofd in de richting waar je heen wil.

  • Stap 1 - Pak met je handen het touw vast met je duim om het touw
  • Stap 2 - Leg je voeten met je hak op het touw
  • Stap 3 - Zorg ervoor dat je rechtervoet dichtbij je rechterhand staat en je linkervoet en linkerhand ver van elkaar vandaan (of net andersom)
  • Stap 4 - Beweeg je rechterhand tegelijkertijd met je linkerbeen. Zodra je de beweging inzet, strek je jouw rechterbeen uit zodat je met je rechterhand ver kan grijpen

Je kunt bij de apenhang vooral de kracht uit je benen halen door je knie van je been waarmee te afzet, tegen het touw te drukken. Zo ontstaat er wrijving en kun je gemakkelijker afzetten. Strek het been dat nog op het touw ligt om verder te kunnen reiken met je hand. Op deze manier creëer je een voorwaartse zwaai.

Plaats je rechtervoet vlakbij je rechterhand om een zo groot mogelijke bewegingsuitslag te creëren. Blijf met je vrije been zo dicht mogelijk bij het touw, zo voorkom je dat het touw teveel gaat zwaaien. Op deze manier maak je lange slagen en klim je het meest efficiënt.

Tip: Houd je lichaam in je romp gespannen en je heupen dichtbij het touw. Op deze manier kun je sneller bewegen en grotere slagen maken.


Voetklem (schippersslag)

De voetklem is de basistechniek om in een touw te klimmen en de basis binnen de survivalrun. Deze techniek ga je het meest gebruiken tijdens het beoefenen van de survivalrunsport en kan je veel kracht besparen.

  • Stap 1 - Pak het touw zo hoog mogelijk vast
  • Stap 2 - Plaats je voet aan de binnenkant van het touw en je knie aan de buitenkant
  • Stap 3 - Hang aan je armen en zorg er met je buikspieren voor dat je op heuphoogte in het touw een voetklem kan leggen. Let erop dat je hier jezelf niet op armkracht omhoog trekt
  • Stap 4 - Sla met je andere voet het touw om je voet heen zodat je het touw vast kunt klemmen. Houdt je voet scheef door middel van je knie naar buiten te duwen. Op deze manier kun je het touw steviger klemmen
  • Stap 5 - Breng je gewicht boven je voetklem, waardoor je makkelijk kan blijven hangen
  • Stap 6 - Strek je zo ver mogelijk uit. En pak het touw zo hoog mogelijk weer vast. Probeer het touw zo hard vast te knijpen, dat je precies blijft hangen. Hoe harder je knijpt, hoe sneller je verzuurd
  • Stap 7 - Vervolgens begin je weer opnieuw vanaf stap 3

Swingover

Leg zo hoog mogelijk een voetklem in het touw en klim omhoog met een nieuwe voetklem als je er niet bij kunt tot je met je oksels op de balk kunt leunen. Door de laatste voetklem zo hoog mogelijk te plaatsen kan je makkelijk je zwaartepunt boven het horizontale touw brengen zodat het bovenlichaam zonder moeite over het boventouw komt.

Als je linksom wil draaien, dan hou je je linkerarm voor de balk met de duim in de richting waar je heen gaat rollen. Pak met je rechterhand het touw vast met je duim naar boven gericht. Houd je duim niet naar beneden gericht, je komt dan verkeerd uit. Je kunt nu de voetklem in het touw loslaten.

Draai vervolgens schuin voorover over de balk. Laat het been dat het laatst over de balk gaat tijdens de draai haken achter de balk, zodat niet al je gewicht in een keer aan je armen komt te hangen. Als je deze techniek goed onder de knie hebt (of niet moe bent), kun je ook een zogenaamde koprol over de balk maken door met beide benen tegelijk over de balk te draaien. In dat geval haak je in de draai geen been achter de balk.

Vervolgens leg je zo laag mogelijk een voetklem in het touw en klim je naar beneden. Je laat jezelf niet naar beneden vallen of naar beneden springen. Wen jezelf eraan met een voetklem naar beneden te gaan.


Triangels

Ga met gestrekte armen hangen aan twee triangels. Beweeg je heupen om een zijwaartse zwaai te creëren. Pak de volgende triangel vast met je duim er omheen. Op deze manier kun je harder knijpen.

Zodra je op het dode punt bent (het punt dat je even stil hangt in de lucht) laat je jouw hand los. Zorg dat je dit doet op het dode punt in de richting waar je niet heen wilt, op deze manier krijg je een mooie zwaai naar de volgende triangel.


Keertechniek

De apenhang - catcrawl keertechniek is bijzonder handig. Regelmatig komt het voor dat je vanuit de apenhang op het touw dient te komen. Bijvoorbeeld wanneer je verzuurd raakt in je armen en anders uit de hindernis zou moeten stappen of zelf vallen. Daarnaast komt het ook regelmatig voor dat je over de balk moet aan het einde van een apenhang.

  • Stap 1 - Terwijl je hangt in de apenhang, pak je beide handen vast aan dezelfde kant van het touw. Hierbij wijzen je vingers van beide handen naar je voorkeurskant.
  • Stap2 - Probeer je linkeroksel rechtslangs of je rechteroksel linkslangs op het touw te leggen en trek jezelf op. Strek je lichaam uit tegen het touw en druk je heupen naar het touw.
  • Stap 3 - Als je je linkeroksel rechtslangs op het touw legt, laat je je linkerbeen op het touw liggen en haal je rechterbeen alvast van het touw af. Til je rechterbeen omhoog. Vervolgens zwaai je deze als pendel naar beneden. Terwijl je jouw rechterbeen been naar beneden zwaait, draai je jezelf op het touw.

Zodra je op het touw ligt moet je balans vinden om te kunnen blijven liggen. Op deze manier kun je rusten op het touw of verder klimmen met de catcrawl.