In januari 2024 werd de aftrap gegeven voor de bestuurlijke vernieuwing van de Survivalrun Bond Nederland (SBN). Samen met een Klankbordgroep van 13 betrokkenen, die verschillende rollen binnen de survivalrun vertegenwoordigen, is de structuur van de bond en het huidige besturingsmodel kritisch onder de loep genomen. De projectgroep, bestaande uit onder andere Mark Ribbers en Jeaninne Haijemaije (bestuur SBN), Theo Fledderus (externe begeleider) en Femke Frieling (NOC*NSF), speelde hierin ook een belangrijke rol door actief te participeren en waardevolle input te leveren. In dit artikel een korte update van wat er tot nu toe is bereikt.
Eerste bijeenkomst: Waarom bestuurlijke vernieuwing?
De eerste bijeenkomst draaide om de vraag: waarom is bestuurlijke vernieuwing noodzakelijk? Dit heeft alles te maken met de groei van de sport, van minder dan 1.000 leden in 2004 naar meer dan 16.000 in 2024. Om deze groei goed te kunnen beheren, is de organisatie zich gaan ontwikkelen: van een volledige vrijwilligersorganisatie naar een vereniging met een professioneel apparaat. Hierdoor zijn de rollen van het bestuur, de commissies, de regio’s en andere onderdelen van de organisatie de afgelopen jaren geleidelijk veranderd.
Het waarom valt de vangen in drie essentiële thema’s:
– Slagvaardig besturen: Hoe zorgen we ervoor dat het werk effectief gedaan wordt en wie is waarvoor verantwoordelijk?
– De sport door ontwikkelen: Waar staan we nu en waar willen we naartoe?
– Betrokkenheid en democratisch proces: Hoe waarborgen we de inspraak van leden en blijven we democratisch?
Gerrit Meijering, survivalrunner in hart en nieren en secretaris bij Stark Survivalrun Assen, neemt deel aan de Klankbordgroep. “Het is ontzettend waardevol om op deze manier bij te dragen aan de sport. Wat deze samenkomsten me vooral hebben gegeven, is energie. Het bijzondere aan deze bijeenkomsten is dat ze een echte weerspiegeling zijn van wat survivalrun inhoudt, precies zoals je tijdens de wedstrijden ziet: samen strijden. Natuurlijk ontstaan er soms discussies – we zitten immers met meer dan dertien mensen aan tafel, elk met hun eigen mening. Maar iedereen wordt gerespecteerd en er wordt naar elke mening geluisterd. Het is mooi om te zien hoe we samen in nauwe samenwerking met het bestuur werken aan de bestuurlijke vernieuwing voor de toekomst.”
Tweede bijeenkomst: Hoe geven we de gewenste vernieuwing vorm?
Tijdens de tweede bijeenkomst werd gekeken naar de vraag “hoe” de bestuurlijke vernieuwing concreet kan worden vormgegeven. Hiervoor werden verschillende bestuursmodellen onder de loep genomen.
Hieronder vind je een overzicht van de verschillende bestuursvormen.
Kijkend naar de huidige situatie van de SBN en de geschetste thema’s lijkt een beleidsbepalend bestuursmodel passend, waarbij de verantwoordelijkheden helder worden verdeeld. De belangrijkste kenmerken van dit model zijn:
– Een bestuur dat zich richt op strategische beleidsbepaling en toezicht op de uitvoering;
– Een werkorganisatie die verantwoordelijk is voor de uitvoering van het beleid, met een helder mandaat;
– Commissies die tijdelijk of permanent worden ingezet om het bestuur en de werkorganisatie te adviseren;
– Een ledenvertegenwoordiging waarin alle doelgroepen van de bond zijn vertegenwoordigd.
Een model alleen zegt nog niks. Deze zit verweven met de cultuur en het kernproces van de organisatie.
Tijdens de bijeenkomst kwam het borgen van onze sportcultuur naar voren als een essentiële vereiste. Dit is iets wat we gezamenlijk moeten koesteren en bewaken en waar we in de verdere uitwerking van onze plannen rekening mee moeten houden. Als we kijken naar het kernproces van de SBN, ligt er een duidelijke taak bij de bond: het faciliteren van de sport, waaronder veiligheid, regelgeving, deskundigheidsbevordering en vertegenwoordiging. Echter, de lokale organisaties zijn hierbij onmisbaar. Zij vormen de basis waar onze sport daadwerkelijk plaatsvindt, fungeren als bewakers van onze cultuur en zijn de spil waar onze sport om draait.
Derde bijeenkomst: Democratie en participatie
De derde bijeenkomst stond in het teken van het democratisch proces. De centrale vraag was: wie moeten er betrokken zijn bij de besluitvorming en hoe kan dit proces het beste worden vormgegeven? Het huidige systeem, waarbij alle leden (meer dan 16.000) welkom zijn op de ALV, resoneerde niet. Een passend model zou een ledenraad- of bondsraadsmodel zijn. De bondsraad zou dan bestaan uit een vertegenwoordiging van SBN-leden, die op basis van verschillende achtergronden en expertise zitting nemen in deze raad. Om een dergelijk systeem goed in te richten en te voeden, is het belangrijk dat leden op informele wijze worden geraadpleegd, als voedingsbodem voor het bepalen van koers en beleid.
Gerrit legt uit: “Met een bondsraad krijg je een constante en representatieve stem van de leden. Het is daarbij cruciaal dat de mensen die zitting nemen in de bondsraad en het bondsbureau actief input ophalen bij de leden, trainingsgroepen en wedstrijdorganisaties. Op die manier weten we precies wat er speelt onder de survivalrunners en kunnen we beter inspelen op de behoeften en wensen van de gemeenschap. Zo zorgen we ervoor dat besluiten gedragen worden door een brede achterban en dat de koers van de sport aansluit bij wat er leeft binnen de survivalrun-gemeenschap.”
In de komende periode zal de input uit de bijeenkomsten met de Klankbordgroep worden uitgewerkt tot een concept-bestuursmodel. Deze uitwerking wordt vervolgens gedeeld, waarna het nog onderhevig kan zijn aan eventuele wijzigingen. Uiteindelijk zal het model tijdens een (extra) ALV worden geformaliseerd.
Met deze aanpak zet de SBN belangrijke stappen richting een toekomstbestendige organisatie, waarin de groei van de sport beheersbaar blijft en de stem van de leden gewaarborgd is.