De dynamiek van de SBN Shirtshop

De dynamiek van de SBN Shirtshop

De SBN Shirtshop regelt de inkoop, bedrukking en levering van meer dan 45.000 shirts per jaar voor deelnemers aan survivalruns. De drijvende krachten achter de Shirtshop zijn Huub Scharenborg en Tom Brouwer. Hoe ziet een werkdag eruit bij de SBN Shirtshop en welke uitdagingen komen ze tegen met het regelen van de wedstrijdshirts en promomateriaal?

“Geen dag is hetzelfde bij de SBN Shirtshop,” verzekert Huub. “Onze werkdagen bestaan vooral uit overleg met wedstrijdorganisaties, leveranciers en drukkerijen. We zijn hierin een schakel die ervoor zorgt dat de wensen van de ene partij, in dit geval de wedstrijdorganisaties, goed worden uitgevoerd door de andere partijen, de leveranciers en drukkers.”

Elk seizoen staan er meer dan veertig survivalruns op de kalender, het is daarom een uitdagende taak voor de mannen om de planning strak in de gaten te houden. “Het is natuurlijk cruciaal dat de shirts op tijd worden geleverd bij de WO’s”, legt Huub uit. “Zonder shirts kunnen de survivalruns niet doorgaan. We proberen vier weken voor de run de bestelling te plaatsen. Dit geeft ons genoeg tijd om de shirts te laten bedrukken en te leveren. Mocht er dan nog iets misgaan, dan hebben we zelfs nog wat ruimte om op het laatste moment wat te improviseren. Het blijft immers mensenwerk. Dan is het fijn om toch nog een paar dagen voor de run de tijd te hebben om de shirts te controleren en wellicht met een oplossing te komen als er iets niet klopt.”

Uitdaging
Zo’n twee jaar geleden ging Huub aan de slag bij de SBN Shirtshop. “Ik deed al vele jaren aan survivalrun en had ook al een bestuursfunctie bekleed bij de SBN. Toen ik de vacature van medewerker Shirtshop voorbij zag komen, dacht ik direct: dat lijkt me leuk! De klik met Eddy te Woerd, destijds beheerder Shirtshop, was er en toen hebben we dit verder samen opgepakt.”

Na het afscheid van Eddy, heeft Huub de functie van beheerder Shirtshop overgenomen en werd er een zoektocht gestart naar een nieuwe medewerker. Deze bleek om de hoek te wonen. Tom Brouwer heeft via zijn kinderen survivalrun ontdekt. Hij doet nu ruim een jaar mee met recreatieve survivalruns. Toen hij zag dat de Shirtshop op zoek was naar versterking, twijfelde hij geen moment en besloot hij om langs te gaan. “Ik had naast mijn werk in de zorg nog wat ruimte om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Het werken bij de SBN Shirtshop sprak mij direct aan en ook de gesprekken met Huub en Jochem Schutten verliepen positief.”

Eibergen
De SBN Shirtshop begon met een buitenopslag in Lichtenvoorde. Echter, deze locatie bleek lastig bereikbaar voor vrachtwagens. Daarnaast werd ook het beheer van het promomateriaal bij de Shirtshop geplaatst, maar in deze buitenopslag was het niet mogelijk om de banners direct uit te rollen, te drogen en schoon te maken bij slecht weer. Vooral tijdens de natte wintermaanden bleven de materialen vaak in hun zakken zitten, wat zorgde voor beschadigingen. Met de recente verhuizing naar de binnenlocatie in Eibergen zijn deze problemen verleden tijd. Huub is blij met de nieuwe locatie: “Deze locatie is echt een verbetering. We beschikken nu over meer opslagruimte en kunnen de materialen direct na binnenkomst laten drogen en schoonmaken. Hierdoor gaan onze materialen langer mee en kunnen wij onze tijd efficiënter inzetten.”

Beide heren wonen ook vlakbij, wat een bijkomend voordeel is als er bijvoorbeeld een levering shirts wordt gebracht. Tom zegt: “We kunnen zo heel makkelijk schakelen. Aangezien we niet elke dag hier aanwezig zijn – we werken beide parttime – als er toch iemand langskomt op één van de dagen dat we hier niet standaard zijn, kunnen Huub of ik even tien minuten vrijmaken om het te regelen en dan weer terug naar huis gaan.”

Probleemoplosser
Huub en Tom hebben het prima naar hun zin bij de SBN Shirtshop en hebben de touwtjes strak in handen. Huub zegt: “Dat het vandaag de dag zo soepel loopt, is met name te danken aan Eddy. Hij heeft bijvoorbeeld onze bestellijsten opgezet, en dat werkt heel goed. Dankzij zijn werk kunnen Tom en ik het nu draaiende houden. Het leuke van het werk is het contact dat je moet onderhouden. Je fungeert echt als schakel tussen verschillende partijen, wat tegelijkertijd een uitdaging vormt. Soms moet je snel schakelen en improviseren om alles rond te krijgen, maar die rol van probleemoplosser ligt mij wel.”

Tom maakt pas enkele weken deel uit van het SBN Shirtshop-team, maar tot nu toe bevalt het hem uitstekend. “Wat ik zo leuk vind, is dat je direct tijdens de runs de impact van je werk ziet. Als je iedereen ziet lopen in de kleurrijke wedstrijdshirts, keurig bedrukt, geeft dat echt een gevoel van voldoening.”